Subjekty
Sociální právní ochranu zajišťují tyto orgány:
- krajské úřady,
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
- obecní úřady a újezdní úřady; ustanovení ZOSPOD o obecních úřadech se vztahují i na újezdní úřady,
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (dále jen „ministerstvo“),
- Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (dále jen „Úřad“),
- Úřad práce České republiky – krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu (dále jen „krajská pobočka Úřadu práce“);
Sociální právní ochranu dále zajišťují:
- obce v samostatné působnosti;
- kraje v samostatné působnosti;
- komise pro sociálně-právní ochranu dětí;
- další právnické a fyzické osoby, jsou-li výkonem sociálně-právní ochrany pověřeny, (dále jen „pověřené osoby“).
Orgán sociálně-právní ochrany:
Krajské úřady
zajišťují zejména metodickou činnost pro obecní úřady a obecní úřady obce s rozšířenou působností při poskytování sociálně-právní ochrany dětí; významnou měrou se podílejí na procesu zprostředkování osvojení a pěstounské péče;
v rámci poradenské činnosti dle ust. § 11 odst. 2 ZOSPOD zajišťují:
- přípravu fyzických osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny k přijetí dítěte do rodiny a poskytují těmto osobám poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, včetně speciální přípravy k přijetí dítěte pěstounem na přechodnou dobu; časový rozsah přípravy k zařazení žadatele do evidence pro zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče činí nejméně 48 hodin a u žadatelů o zařazení do evidence osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu, nejméně 72 hodin; časový rozsah přípravy žadatelů, kteří přípravu již jednou dokončili, může krajský úřad snížit,
- přípravu dětí žijících v rodině osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny; příprava dětí se provádí přiměřeně vzhledem k jejich věku, rozumové vyspělosti a v nezbytném rozsahu,
- osvojitelům nebo pěstounům poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy;
- mohou zajišťovat shora uvedenou přípravu a poradenskou pomoc také v případech poručenství, jestliže poručník o dítě osobně pečuje, nebo v případech svěření dítěte do péče jiné osoby podle § 953 a násl. Občanského zákoníku (ust. § 11 odst. 3 ZOSPOD);
- jsou povinny alespoň jednou v roce zabezpečit konzultace o výkonu pěstounské péče. Konzultací se kromě odborníků na řešení výchovných a sociálních problémů zúčastňují také pěstouni, kteří mají trvalý pobyt na území kraje; konzultací se mohou zúčastnit též děti svěřené těmto pěstounům do pěstounské péče a další fyzické osoby, které tvoří s pěstounem domácnost (ust. § 11 odst. 4 ZOSPOD);
- podávají soudu vyjádření v řízení o svěření dítěte do pěstounské péče nebo o osvojení dítěte, jestliže zprostředkoval svěření dítěte do pěstounské péče nebo osvojení dítěte (ust. § 18 ZOSPOD);
- vedou pro účely zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče evidenci dětí uvedených v § 19a odst. 1 ZOSPOD a evidenci žadatelů vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny (ust. § 22 ZOSPOD);
- vedou pro účely zajištění pěstounské péče pro dítě na přechodnou dobu evidenci osob, které mohou pěstounskou péči po přechodnou dobu vykonávat (ust. § 24a ZOSPOD);
- zprostředkovávají osvojení nebo pěstounskou péči dle ust. § 24 ZOSPOD.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
Kompetence obecního úřadu obce s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany jsou velmi široké, proto je níže uveden pouze demonstrativní výčet některých zásadních činností.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností 18
v rámci preventivní činnosti dle ust. § 10 odst. 3 ZOSPOD je povinen:
- sledovat nepříznivé vlivy působící na děti a zjišťovat příčiny jejich vzniku,
- činit opatření k omezování působení nepříznivých vlivů na děti,
- pravidelně vyhodnocovat situaci dítěte a jeho rodiny, a to zejména z hlediska posouzení, zda se jedná o dítě uvedené v § 6, podle druhu a rozsahu opatření nezbytných k ochraně dítěte, a poskytovat pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte,
- zpracovat na základě vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny podle písmene c) individuální plán ochrany dítěte, který vymezuje příčiny ohrožení dítěte, stanoví opatření k zajištění ochrany dítěte, k poskytnutí pomoci rodině ohroženého dítěte a k posílení funkcí rodiny a stanoví časový plán pro provádění těchto opatření, a to ve spolupráci s rodiči nebo jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dítětem a odborníky, kteří se podílejí na řešení problému dítěte a jeho rodiny,
- pořádat případové konference pro řešení konkrétních situací ohrožených dětí a jejich rodin, a to ve spolupráci s rodiči a jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dalšími přizvanými osobami, zejména zástupci škol, školských zařízení, zařízení poskytovatelů zdravotních služeb, orgánů činných v sociální oblasti, orgánů policie, státních zástupců, odborných pracovníků v oblasti náhradní rodinné péče, poskytovatelů sociálních služeb a pověřených osob;
v rámci poradenské činnosti dle ust. § 11 odst. 1 ZOSPOD:
- pomáhá rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě,
- poskytuje nebo zprostředkovává rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené,
- pořádá v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovou,
- poskytuje osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy dítěte,
- poskytuje pomoc při uplatňování nároku dítěte na výživné a při vymáhání plnění vyživovací povinnosti k dítěti, včetně pomoci při podávání návrhu soudu; přitom spolupracuje zejména s orgány pomoci v hmotné nouzi, povinnými osobami, orgány činnými v trestním řízení a soudy;
může uložit rodičům dle ust. § 12 odst. 1 ZOSPOD povinnost využít odbornou poradenskou pomoc, pokud rodiče:
- nezajistili dítěti odbornou poradenskou pomoc, ačkoliv dítě takovou pomoc nezbytně potřebuje a obecní úřad obce s rozšířenou působností takovou pomoc předtím doporučil,
- nejsou schopni řešit problémy spojené s výchovou dítěte bez odborné poradenské pomoci, zejména při sporech o úpravě výchovy dítěte nebo úpravě styku s dítětem,
- nevyužili možnosti odborné poradenské pomoci potřebné k překonání problémů rodiny a k odvrácení umístění dítěte do náhradní péče nebo nedbali
na doporučení spolupracovat s pověřenými osobami, poskytovateli odborných poradenských služeb nebo mediátorem.
S účinností od 1. 1. 2013, vyžaduje-li to zájem na řádné výchově dítěte, obecní úřad obce s rozšířenou působností může podle ust. § 13 odst. 1 ZOSPOD:
- napomenout vhodným způsobem dítě, rodiče, jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte, popřípadě toho, kdo narušuje řádnou péči o dítě,
- stanovit nad dítětem dohled a provádět jej za součinnosti orgánu sociálně-právní ochrany, školy, popřípadě dalších institucí a osob, které působí zejména v místě bydliště nebo pracoviště dítěte,
- uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte omezení bránící působení škodlivých vlivů na výchovu dítěte, zejména zákaz určitých činností, návštěv určitých míst, akcí nebo zařízení nevhodných vzhledem k osobě dítěte a jeho vývoji,
- uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte povinnost využít odbornou poradenskou pomoc nebo uložit povinnost účastnit se prvního setkání se zapsaným mediátorem v rozsahu 3 hodin nebo terapie;
podává podle ust. § 14 odst. 1 ZOSPOD návrh soudu:
- na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení spočívající v tom, že rodiče neprojevují zájem o své dítě,
- na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu,
- na nařízení ústavní výchovy,
- na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy,
- na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, na prodloužení doby trvání tohoto svěření a na zrušení rozhodnutí o svěření dítěte do tohoto zařízení,
- na svěření dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu a jeho zrušení,
- na nařízení výchovného opatření podle § 13a, na prodloužení doby trvání tohoto výchovného opatření nebo na jeho zrušení.
Obecní úřad
v rámci preventivní činnosti dle ust. § 10 odst. 1 ZOSPOD je povinen:
- vyhledávat děti uvedené v § 6,
- působit na rodiče, aby plnili povinnosti vyplývající z rodičovské zodpovědnosti,
- projednat s rodiči odstranění nedostatků ve výchově dítěte,
- projednat s dítětem nedostatky v jeho chování,
- sledovat, zda je na základě kontrolních oprávnění zamezováno v přístupu dětí do prostředí, které je z hlediska jejich vývoje a výchovy ohrožující,
- poskytnout nebo zprostředkovat rodičům na jejich žádost poradenství při uplatňování nároků dítěte podle zvláštních právních předpisů,
- oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti uvedené v § 6;
požádá-li o to obecní úřad obce s rozšířenou působností, sleduje obecní úřad, zda jsou dodržována výchovná opatření, o nichž rozhodl obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 13 odst. 3 ZOSPOD);
podává soudu podněty k opatřením týkajícím se výchovy dětí. O podání podnětu soudu obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 14 odst. 6 ZOSPOD);
ocitne-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, zejména v důsledku úmrtí rodičů nebo jejich hospitalizace, je obecní úřad povinen zajistit takovému dítěti neodkladnou péči; při zajištění této péče zpravidla dá přednost příbuznému dítěte. O uvedeném opatření obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 15 odst. 1 ZOSPOD);
podle ust. § 32 odst. 1 ZOSPOD při péči o děti uvedené v § 6:
- zaměřuje svoji pozornost na využívání volného času těchto dětí,
- zaměřuje svoji pozornost na děti vyhledávající styky s fyzickými osobami nebo skupinami těchto osob požívajícími alkoholické nápoje nebo návykové látky či páchajícími trestnou činnost,
- sleduje u dětí projevy nesnášenlivosti a násilí,
- věnuje pozornost dětem z rodin s nízkou sociální úrovní,
- zabraňuje pronikání nepříznivých sociálních a výchovných vlivů mezi ostatní skupiny dětí,
- nabízí dětem programy pro využití volného času se zřetelem k zájmům dětí a jejich možnostem,
- spolupracuje se školami, pověřenými osobami, zájmovými sdruženími a dalšími subjekty;
vyhledává děti uvedené v § 19a odst. 1 a fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny; tyto děti a osoby může vyhledávat a doporučit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností také obec a pověřené osoby (ust. § 21 ZOSPOD).
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Ministerstvo je oprávněno podávat podněty krajskému úřadu a Úřadu ke zprostředkování osvojení a pěstounské péče; krajský úřad nebo Úřad je povinen ministerstvo vyrozumět o tom, jak s podnětem naložil.
Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí
Vykonává řadu činností zejména v souvislosti se zprostředkováním osvojení dítěte do ciziny.
Úřad práce České republiky – krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu
Novelou ZOSPOD došlo s účinností k 1. 1. 2013 k významné změně úpravy státní podpory v oblasti pěstounské péče. Právní úprava dávek pěstounské péče byla vyjmuta ze zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (dále jen zákon o SSP), a nově vložena do zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
21
Přijímání žádostí a vyplácení dávek pěstounské péče patří do agendy krajských poboček Úřadu práce.
Krajská pobočka Úřadu práce, v jejímž obvodu se nachází sídlo nebo místo trvalého pobytu žadatele, též rozhoduje o přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče. O přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče se rozhoduje na základě žádosti (ust. § 47d ZOSPOD).
Na základě ust. § 50a ZOSPOD krajská pobočka Úřadu práce provádí u pověřených osob inspekci poskytování sociálně-právní ochrany.
Sociálně právní ochranu dětí dále zajišťují:
Obec v samostatné působnosti:
Obec v samostatné působnosti a kraj v samostatné působnosti vytvářejí předpoklady pro kulturní, sportovní, jinou zájmovou a vzdělávací činnost dětí (ust. § 10 odst. 2 ZOSPOD).
Na základě pověření k výkonu sociálně-právní ochrany podle § 49 může obec v samostatné působnosti zřizovat zařízení sociálně-právní ochrany (ust. § 39 odst. 2 ZOSPOD).
Komise pro sociálně-právní ochranu dětí:
- Komise pro sociálně-právní ochranu dětí dle ust. § 38 odst. 2 ZOSPOD:
- rozhoduje o vydání pověření k výkonu sociálně-právní ochrany (§ 48 a 49), pokud právnická nebo fyzická osoba žádá pouze o pověření ke zřízení zařízení uvedeného v § 39 odst. 1 písm. d), a o odnětí tohoto pověření (§ 50),
- navrhuje a posuzuje předložené sociálně-preventivní programy na ochranu týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí a zajišťuje projednání jednotlivých případů týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí v komisi, za účelem navržení opatření k účinné pomoci dítěti a rodině,
- doporučuje provést opatření, která by měla být uskutečněna v oblasti ochrany dětí před sociálně patologickými jevy, a připravuje programy péče o problémové skupiny dětí,
- na žádost tajemníka obecního úřadu posuzuje jednotlivé případy provádění sociálně-právní ochrany a vydává k nim stanoviska,
- koordinuje výkon sociálně-právní ochrany na území správního obvodu obce s rozšířenou působností,
- v rozsahu své působnosti podle písmen a) až e) pořádá případové konference.
Pověřený subjekt:
Nestátní subjekty se na plnění některých úkolů při zajišťování sociálně-právní ochrany dětí ZOSPOD mohou podílet na základě pověření k výkonu takové činnosti. Pověření vydává krajský úřad, pokud není k rozhodování o pověření příslušná komise pro sociálně-právní ochranu dětí, a to při splnění podmínek stanovených v ust. § 49 ZOSPOD.
Pověřené osoby mohou v oblasti sociálně-právní ochrany:
22
- vyhledávat děti uvedené v § 6,
- pomáhat rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě,
- poskytovat nebo zprostředkovávat rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené,
- pořádat v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovou, vyhledávat děti uvedené v § 6,
- vykonávat činnost zaměřenou na ochranu dětí před škodlivými vlivy a předcházení jejich vzniku podle § 31 a 32,
- zřizovat zařízení sociálně-právní ochrany uvedená v § 39,
- uzavírat dohody o výkonu pěstounské péče podle § 47b,
- převzít zajišťování přípravy žadatelů o zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče k přijetí dítěte do rodiny, kterou jinak zajišťuje krajský úřad, provádět přípravy žadatelů o zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče a poskytovat odborné poradenství a pomoc těmto žadatelům a poskytovat fyzickým osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny a osvojitelům či pěstounům poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče,
- poskytovat osobě pečující, s níž uzavřely dohodu o výkonu pěstounské péče, výchovnou a poradenskou péči při výkonu pěstounské péče a sledovat výkon pěstounské péče; pokud osoba pečující o tuto službu požádá, je pověřená osoba povinna výchovnou a poradenskou péči poskytnout,
- vyhledávat fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny a oznamovat je obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností,
- vyhledávat děti uvedené v § 2 odst. 2, kterým je třeba zajistit péči v náhradním rodinném prostředí formou pěstounské péče nebo osvojení, a oznamovat je obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
Novelou ZOSPOD došlo ke zvýšení nároků na kvalifikaci osob, které se bezprostředně podílejí v rámci pověřených osob na péči o děti, jakož i ke změnám v oblasti vydávání pověření k výkonu sociálně-právní ochrany (např. závazné stanovisko kraje, kde má vzniknout nové zařízení sociálně-právní ochrany či jiná pověřená osoba).
Opatření podle ZOSPOD tedy může provádět nebo se podílet na výkonu těchto opatření prováděním různých metod, technik a postupů na základě uděleného pověření i nestátní subjekt. Pověřené osoby nejsou oprávněny vykonávat sociálně-právní ochranu v jiném než výše uvedeném rozsahu.
převzato z: http://www.nahradnirodina.cz/…trediska_nrp
OSPOD (role)
ZDVOP – zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
NNO (role)
MPSV