Subjekty

Sociální právní ochranu zajišťují tyto orgány:

Sociální právní ochranu dále zajišťují:

Orgán sociálně-právní ochrany:

Krajské úřady

zajišťují zejména metodickou činnost pro obecní úřady a obecní úřady obce s rozšířenou působností při poskytování sociálně-právní ochrany dětí; významnou měrou se podílejí na procesu zprostředkování osvojení a pěstounské péče;
v rámci poradenské činnosti dle ust. § 11 odst. 2 ZOSPOD zajišťují:

  1. přípravu fyzických osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny k přijetí dítěte do rodiny a poskytují těmto osobám poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, včetně speciální přípravy k přijetí dítěte pěstounem na přechodnou dobu; časový rozsah přípravy k zařazení žadatele do evidence pro zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče činí nejméně 48 hodin a u žadatelů o zařazení do evidence osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu, nejméně 72 hodin; časový rozsah přípravy žadatelů, kteří přípravu již jednou dokončili, může krajský úřad snížit,
  2. přípravu dětí žijících v rodině osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny; příprava dětí se provádí přiměřeně vzhledem k jejich věku, rozumové vyspělosti a v nezbytném rozsahu,
  3. osvojitelům nebo pěstounům poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy;

Obecní úřad obce s rozšířenou působností

Kompetence obecního úřadu obce s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany jsou velmi široké, proto je níže uveden pouze demonstrativní výčet některých zásadních činností.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností 18

v rámci preventivní činnosti dle ust. § 10 odst. 3 ZOSPOD je povinen:

  1. sledovat nepříznivé vlivy působící na děti a zjišťovat příčiny jejich vzniku,
  2. činit opatření k omezování působení nepříznivých vlivů na děti,
  3. pravidelně vyhodnocovat situaci dítěte a jeho rodiny, a to zejména z hlediska posouzení, zda se jedná o dítě uvedené v § 6, podle druhu a rozsahu opatření nezbytných k ochraně dítěte, a poskytovat pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte,
  4. zpracovat na základě vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny podle písmene c) individuální plán ochrany dítěte, který vymezuje příčiny ohrožení dítěte, stanoví opatření k zajištění ochrany dítěte, k poskytnutí pomoci rodině ohroženého dítěte a k posílení funkcí rodiny a stanoví časový plán pro provádění těchto opatření, a to ve spolupráci s rodiči nebo jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dítětem a odborníky, kteří se podílejí na řešení problému dítěte a jeho rodiny,
  5. pořádat případové konference pro řešení konkrétních situací ohrožených dětí a jejich rodin, a to ve spolupráci s rodiči a jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dalšími přizvanými osobami, zejména zástupci škol, školských zařízení, zařízení poskytovatelů zdravotních služeb, orgánů činných v sociální oblasti, orgánů policie, státních zástupců, odborných pracovníků v oblasti náhradní rodinné péče, poskytovatelů sociálních služeb a pověřených osob;

v rámci poradenské činnosti dle ust. § 11 odst. 1 ZOSPOD:

  1. pomáhá rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě,
  2. poskytuje nebo zprostředkovává rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené,
  3. pořádá v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovou,
  4. poskytuje osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy dítěte,
  5. poskytuje pomoc při uplatňování nároku dítěte na výživné a při vymáhání plnění vyživovací povinnosti k dítěti, včetně pomoci při podávání návrhu soudu; přitom spolupracuje zejména s orgány pomoci v hmotné nouzi, povinnými osobami, orgány činnými v trestním řízení a soudy;

může uložit rodičům dle ust. § 12 odst. 1 ZOSPOD povinnost využít odbornou poradenskou pomoc, pokud rodiče:

  1. nezajistili dítěti odbornou poradenskou pomoc, ačkoliv dítě takovou pomoc nezbytně potřebuje a obecní úřad obce s rozšířenou působností takovou pomoc předtím doporučil,
  2. nejsou schopni řešit problémy spojené s výchovou dítěte bez odborné poradenské pomoci, zejména při sporech o úpravě výchovy dítěte nebo úpravě styku s dítětem,
  3. nevyužili možnosti odborné poradenské pomoci potřebné k překonání problémů rodiny a k odvrácení umístění dítěte do náhradní péče nebo nedbali

na doporučení spolupracovat s pověřenými osobami, poskytovateli odborných poradenských služeb nebo mediátorem.

S účinností od 1. 1. 2013, vyžaduje-li to zájem na řádné výchově dítěte, obecní úřad obce s rozšířenou působností může podle ust. § 13 odst. 1 ZOSPOD:

  1. napomenout vhodným způsobem dítě, rodiče, jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte, popřípadě toho, kdo narušuje řádnou péči o dítě,
  2. stanovit nad dítětem dohled a provádět jej za součinnosti orgánu sociálně-právní ochrany, školy, popřípadě dalších institucí a osob, které působí zejména v místě bydliště nebo pracoviště dítěte,
  3. uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte omezení bránící působení škodlivých vlivů na výchovu dítěte, zejména zákaz určitých činností, návštěv určitých míst, akcí nebo zařízení nevhodných vzhledem k osobě dítěte a jeho vývoji,
  4. uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte povinnost využít odbornou poradenskou pomoc nebo uložit povinnost účastnit se prvního setkání se zapsaným mediátorem v rozsahu 3 hodin nebo terapie;

podává podle ust. § 14 odst. 1 ZOSPOD návrh soudu:

  1. na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení spočívající v tom, že rodiče neprojevují zájem o své dítě,
  2. na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu,
  3. na nařízení ústavní výchovy,
  4. na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy,
  5. na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, na prodloužení doby trvání tohoto svěření a na zrušení rozhodnutí o svěření dítěte do tohoto zařízení,
  6. na svěření dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu a jeho zrušení,
  7. na nařízení výchovného opatření podle § 13a, na prodloužení doby trvání tohoto výchovného opatření nebo na jeho zrušení.

Obecní úřad

v rámci preventivní činnosti dle ust. § 10 odst. 1 ZOSPOD je povinen:

  1. vyhledávat děti uvedené v § 6,
  2. působit na rodiče, aby plnili povinnosti vyplývající z rodičovské zodpovědnosti,
  3. projednat s rodiči odstranění nedostatků ve výchově dítěte,
  4. projednat s dítětem nedostatky v jeho chování,
  5. sledovat, zda je na základě kontrolních oprávnění zamezováno v přístupu dětí do prostředí, které je z hlediska jejich vývoje a výchovy ohrožující,
  6. poskytnout nebo zprostředkovat rodičům na jejich žádost poradenství při uplatňování nároků dítěte podle zvláštních právních předpisů,
  7. oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti uvedené v § 6;

požádá-li o to obecní úřad obce s rozšířenou působností, sleduje obecní úřad, zda jsou dodržována výchovná opatření, o nichž rozhodl obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 13 odst. 3 ZOSPOD);

podává soudu podněty k opatřením týkajícím se výchovy dětí. O podání podnětu soudu obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 14 odst. 6 ZOSPOD);

ocitne-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, zejména v důsledku úmrtí rodičů nebo jejich hospitalizace, je obecní úřad povinen zajistit takovému dítěti neodkladnou péči; při zajištění této péče zpravidla dá přednost příbuznému dítěte. O uvedeném opatření obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností (ust. § 15 odst. 1 ZOSPOD);

podle ust. § 32 odst. 1 ZOSPOD při péči o děti uvedené v § 6:

  1. zaměřuje svoji pozornost na využívání volného času těchto dětí,
  2. zaměřuje svoji pozornost na děti vyhledávající styky s fyzickými osobami nebo skupinami těchto osob požívajícími alkoholické nápoje nebo návykové látky či páchajícími trestnou činnost,
  3. sleduje u dětí projevy nesnášenlivosti a násilí,
  4. věnuje pozornost dětem z rodin s nízkou sociální úrovní,
  5. zabraňuje pronikání nepříznivých sociálních a výchovných vlivů mezi ostatní skupiny dětí,
  6. nabízí dětem programy pro využití volného času se zřetelem k zájmům dětí a jejich možnostem,
  7. spolupracuje se školami, pověřenými osobami, zájmovými sdruženími a dalšími subjekty;

vyhledává děti uvedené v § 19a odst. 1 a fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny; tyto děti a osoby může vyhledávat a doporučit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností také obec a pověřené osoby (ust. § 21 ZOSPOD).

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Ministerstvo je oprávněno podávat podněty krajskému úřadu a Úřadu ke zprostředkování osvojení a pěstounské péče; krajský úřad nebo Úřad je povinen ministerstvo vyrozumět o tom, jak s podnětem naložil.

Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí

Vykonává řadu činností zejména v souvislosti se zprostředkováním osvojení dítěte do ciziny.

Úřad práce České republiky – krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu

Novelou ZOSPOD došlo s účinností k 1. 1. 2013 k významné změně úpravy státní podpory v oblasti pěstounské péče. Právní úprava dávek pěstounské péče byla vyjmuta ze zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře (dále jen zákon o SSP), a nově vložena do zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
21

Přijímání žádostí a vyplácení dávek pěstounské péče patří do agendy krajských poboček Úřadu práce.

Krajská pobočka Úřadu práce, v jejímž obvodu se nachází sídlo nebo místo trvalého pobytu žadatele, též rozhoduje o přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče. O přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče se rozhoduje na základě žádosti (ust. § 47d ZOSPOD).

Na základě ust. § 50a ZOSPOD krajská pobočka Úřadu práce provádí u pověřených osob inspekci poskytování sociálně-právní ochrany.

Sociálně právní ochranu dětí dále zajišťují:

Obec v samostatné působnosti:
Obec v samostatné působnosti a kraj v samostatné působnosti vytvářejí předpoklady pro kulturní, sportovní, jinou zájmovou a vzdělávací činnost dětí (ust. § 10 odst. 2 ZOSPOD).
Na základě pověření k výkonu sociálně-právní ochrany podle § 49 může obec v samostatné působnosti zřizovat zařízení sociálně-právní ochrany (ust. § 39 odst. 2 ZOSPOD).

Komise pro sociálně-právní ochranu dětí:

  1. rozhoduje o vydání pověření k výkonu sociálně-právní ochrany (§ 48 a 49), pokud právnická nebo fyzická osoba žádá pouze o pověření ke zřízení zařízení uvedeného v § 39 odst. 1 písm. d), a o odnětí tohoto pověření (§ 50),
  2. navrhuje a posuzuje předložené sociálně-preventivní programy na ochranu týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí a zajišťuje projednání jednotlivých případů týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí v komisi, za účelem navržení opatření k účinné pomoci dítěti a rodině,
  3. doporučuje provést opatření, která by měla být uskutečněna v oblasti ochrany dětí před sociálně patologickými jevy, a připravuje programy péče o problémové skupiny dětí,
  4. na žádost tajemníka obecního úřadu posuzuje jednotlivé případy provádění sociálně-právní ochrany a vydává k nim stanoviska,
  5. koordinuje výkon sociálně-právní ochrany na území správního obvodu obce s rozšířenou působností,
  6. v rozsahu své působnosti podle písmen a) až e) pořádá případové konference.

Pověřený subjekt:
Nestátní subjekty se na plnění některých úkolů při zajišťování sociálně-právní ochrany dětí ZOSPOD mohou podílet na základě pověření k výkonu takové činnosti. Pověření vydává krajský úřad, pokud není k rozhodování o pověření příslušná komise pro sociálně-právní ochranu dětí, a to při splnění podmínek stanovených v ust. § 49 ZOSPOD.
Pověřené osoby mohou v oblasti sociálně-právní ochrany:
22

  1. vyhledávat děti uvedené v § 6,
  2. pomáhat rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě,
  3. poskytovat nebo zprostředkovávat rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené,
  4. pořádat v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovou, vyhledávat děti uvedené v § 6,
  5. vykonávat činnost zaměřenou na ochranu dětí před škodlivými vlivy a předcházení jejich vzniku podle § 31 a 32,
  6. zřizovat zařízení sociálně-právní ochrany uvedená v § 39,
  7. uzavírat dohody o výkonu pěstounské péče podle § 47b,
  8. převzít zajišťování přípravy žadatelů o zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče k přijetí dítěte do rodiny, kterou jinak zajišťuje krajský úřad, provádět přípravy žadatelů o zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče a poskytovat odborné poradenství a pomoc těmto žadatelům a poskytovat fyzickým osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny a osvojitelům či pěstounům poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče,
  9. poskytovat osobě pečující, s níž uzavřely dohodu o výkonu pěstounské péče, výchovnou a poradenskou péči při výkonu pěstounské péče a sledovat výkon pěstounské péče; pokud osoba pečující o tuto službu požádá, je pověřená osoba povinna výchovnou a poradenskou péči poskytnout,
  10. vyhledávat fyzické osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny a oznamovat je obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností,
  11. vyhledávat děti uvedené v § 2 odst. 2, kterým je třeba zajistit péči v náhradním rodinném prostředí formou pěstounské péče nebo osvojení, a oznamovat je obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.

Novelou ZOSPOD došlo ke zvýšení nároků na kvalifikaci osob, které se bezprostředně podílejí v rámci pověřených osob na péči o děti, jakož i ke změnám v oblasti vydávání pověření k výkonu sociálně-právní ochrany (např. závazné stanovisko kraje, kde má vzniknout nové zařízení sociálně-právní ochrany či jiná pověřená osoba).

Opatření podle ZOSPOD tedy může provádět nebo se podílet na výkonu těchto opatření prováděním různých metod, technik a postupů na základě uděleného pověření i nestátní subjekt. Pověřené osoby nejsou oprávněny vykonávat sociálně-právní ochranu v jiném než výše uvedeném rozsahu.

převzato z: http://www.nahradnirodina.cz/…trediska_nrp

OSPOD (role)
ZDVOP – zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
NNO (role)
MPSV