Institucionální (ústavní) péče o dítě

V ústavní péči jsou jednak děti s nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou, děti, které byly soudem svěřeny do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a dále děti, které byly do péče zařízení svěřeny rodiči resp. osobami odpovědnými za výchovu dítěte.

Ústavní výchova je výchovné opatření, které soud nařídí, jestliže je výchova dítěte vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě, nebo jestliže z jiných závažných důvodů nemohou rodiče výchovu dítěte zabezpečit. Před nařízením ústavní výchovy je soud povinen zkoumat, zda výchovu dítěte nelze zajistit náhradní rodinnou péčí nebo rodinnou péčí v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, které mají přednost před výchovou ústavní.

Ústavní výchova, musí-li být nařízena, by měla trvat pouze po dobu nezbytně nutnou (co nejkratší). Ústavní výchovu lze nařídit nejdéle na dobu 3 let. Ústavní výchovu lze před uplynutím 3 let od jejího nařízení prodloužit, jestliže důvody pro nařízení ústavní výchovy stále trvají. Trvání ústavní výchovy lze prodloužit opakovaně, vždy však nejdéle na dobu 3 let. Bylo-li nařízeno výchovné opatření spočívající v nařízení ústavní péče nebo ve svěření dítěte do zařízení pro děti vyžadující okamžitou péči, je soud povinen nejméně jednou za 6 měsíců přezkoumat, zda trvají důvody pro nařízení tohoto opatření nebo zda není možné zajistit dítěti náhradní rodinnou péči.

V České republice má mít ze zákona vždy přednost život dítěte v rodině před péčí ústavní, a to s prioritou

  1. rodina biologická (vlastní)
  2. rodina náhradní příbuzná nebo blízká dítěti
  3. rodina náhradní zprostředkovaná úředně
  4. péče institucionální (ústavní).

Institucionální péče v podmínkách ČR spadá do gesce tří ministerstev.

Ministerstvo zdravotnictví

Od narození do 3 let věku, pakliže se žádným způsobem nepodaří zajistit rodinnou péči, dítě je svěřeno do péče ústavů nejčastěji v gesci Ministerstva zdravotnictví ČR (kojenecké ústavy, dětské domovy, dětská centra).
Pobyt v zařízení by měl být vždy co možná nejkratší, protože výzkumy prováděné v zahraničí i v ČR (výstupy nejaktuálnějšího českého výzkumu naleznete zde) prokazují, že ústavní péče děti (zejména v raném věku) poškozuje v jejich zdravém vývoji.
Smyslem pobytu v těchto zařízeních by mělo být stanovení diagnózy a prognózy, se snahou neprodleně umístit dítě do rodinné péče. Úspěšnost umístění do rodiny (vlastní či náhradní) je v tomto typu ústavů vzhledem k věku a důvodů umístění nejvyšší – cca 80%.
Děti, které nebylo možno vrátit zpět do péče jejich biologických rodičů ani umístit do náhradní rodinné péče, přecházejí, v případě jejich dobrého zdravotního stavu, do zařízení v gesci MŠMT (dětské domovy, dětské domovy se školou, diagnostické ústavy, výchovné ústavy). Těchto dětí je však minimum, cca 0,5%.
Většinou (cca 19,5 %) však jde o děti s mentálním, fyzickým nebo kombinovaným postižením a tyto jsou překládány do domovů pro osoby (děti) se zdravotním postižením (dříve ústavů sociální péče) v gesci MPSV.

Zařízení v gesci MZ ČR:

Indikace přijetí jsou:

  1. zdravotní (velmi závažný zdravotní problém, který znemožňuje péči v rodině),
  2. sociální (např. rodiče ve výkonu trestu, dítě před umístěním do NRP, rozvrat v rodině) a
  3. zdravotně-sociální (podezření na syndrom CAN, děti odložené rodiči pro zdravotní postižení či naopak závažný zdravotní problém na straně rodičů, včetně duševních poruch, závislostí apod.). Finančně-ekonomické podmínky rodiny nesmí být jedinou indikací k odebrání dítěte z rodinného prostředí.

Dětské domovy pro děti do 3 let věku mohou poskytovat též ubytování ženám v průběhu těhotenství, je-li z důvodů nepříznivé životní situace ohroženo jejich zdraví. Také může být přijato dítě s matkou (otcem, rodiči, náhradními rodiči) z důvodu zácviku péče o dítě (nezralé či simplexní matky, dítě se speciálními potřebami, dítě přecházející do NRP).

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Děti starší tří let bývají umisťovány nejčastěji v zařízeních, která jsou v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tato zařízení jsou rozlišena podle účelu, který mají splňovat.

Zařízení v gesci MŠMT:

Obecnou snahou je, aby převažovala zařízení rodinného typu, aby se co nejvíce režimem blížila rodině, byli zde stálí vychovatelé (ženy i muži), malé, věkově smíšené výchovné skupiny a podobně. Přesto by i v těchto zařízeních měly děti pobývat jen po nezbytně nutnou dobu a pouze v případě, že není možné zajistit péči o ně v rodinném prostředí.

Ministerstvo práce a sociálních věcí

Zařízení v gesci MPSV:

Zpracovala: Martina Vančáková